telefonia stacjonarna telefonia stacjonarna

Postęp technologiczny w telefonii to nie tylko telefonia komórkowa, ale również telefonia stacjonarna.
Choć rzadko są już zamawiane łącza typu PSTN czy ISDN to sporadycznie, do specyficznych zastosowań można się jeszcze z nimi spotkać. Najprostsza linia analogowa jest bardzo często wykorzystywana do komunikacji centralki przeciwpożarowej ze strażą pożarną. Dzieje się tak między innymi dlatego, że linia taka działa nawet po zaniku zasilania w firmie, gdyż jest zasilana od strony centrali telefonicznej operatora.

Jednak większość linii telefonicznych jakie są obecnie zamawiane i wykorzystywane to linie IP, które wykorzystują protokół IP do komunikacji na odcinku od użytkownika końcowego do centrali telefonicznej operatora. Wystarczy, że operator dostarczy login, hasło i adres swojej centrali (SIP serwera), które wpisuje się do telefonu IP (lub softphone’a, czyli oprogramowania w komputerze/telefonie komórkowym) i już można korzystać z telefonu stacjonarnego (bez względu na to gdzie się znajdujemy).